sobota, 23 marca 2024

Zakwas na żurek

Nigdy nie przepadałam za żurkiem. Zawsze wolałam łagodniejszą w smaku zalewajkę. Nawet jak już zaczęłam robić żurek w swoim domu, to nadal coś mi w nim nie grało. Do czasu jak zaczęłam go przygotowywać na własnym zakwasie. Zalewajka na tym zakwasie też wychodzi super (choć nadal najlepszą pod słońcem robi moja mama 💕)

Polecam ten przepis.


Składniki:
✔500 ml przegotowanej letniej wody
✔6 łyżek mąki żytniej typ. 2000
✔5 obranych ząbków czosnku
✔4 liście laurowe
✔10 ziaren ziela angielskiego

Pamiętaj by słoik, w którym będziesz robić zakwas był czysty i wyparzony, tak samo jak łyżka którą będziesz wszystko mieszać. Zapobiegnie to jego popsuciu.
Piana pojawiająca się na wierzchu jest naturalnym zjawiskiem fermentacji.

Mąkę wymieszaj z wodą, dodaj czosnek, liście i ziele angielskie. Słoik nakryj gazą i przytrzymaj gumką recepturką.
Odstaw w zaciemnione, ale ciepłe miejsce. U mnie stoi na blacie kuchennym w ciemnym rogu.


Raz dziennie zamieszaj zakwas - pamiętaj by łyżka była zawsze czysta!
Po 7 dniach zakwas jest gotowy. Odcedź czosnek, liście i ziele angielskie.
Przelej zakwas wraz z mąką do butelki lub słoika i zakręcony przetrzymuj w lodówce do 2 tygodni.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz